måndag 13 maj 2013

Irmas rabarberkaka


 
Har ni gjort rabarberpaj ännu i år?
 
Här hemma börjar den få riktig växtfart nu och jag är så sugen på att göra rabarbersaft, som är bland det godaste man kan dricka om ni frågar mig...
 
Kan riktigt känna längtan efter ett glas ljusrosa sommarsmak.
 
 
Här kommer i alla fall rabarberkakan jag gjorde igår.
Receptet är min mammas som hon fått av sin moster Irma.
 
 
Varsågoda!
 
 
Irmas Rabarberkaka
 
180 grader 25-30 min
 
2 ägg vispas med 1,5 dl strösocker
Sedan blandas 1,5 dl vetemjöl i.
 
Häll smeten i en smord form (inte för stor) och skiva tunt 3-4 rabarberstjälkar och lägg ovanpå smeten.
Sen hyvlar man över 50 g margarin och strösslar därefter över ca 0,5 dl pärlsocker.
 
Vaniljsås till.
 
Hur enkelt kan det bli?
 
Älskad av våra barn och även mig!
 

 
Vi ses!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ser jättegod ut! Inget bakpulver? / Anette

LIVSGLITTER sa...

Mmmm så gott!!!

Tulipa sa...

Inget bakpulver...

LILLA MÖBELVERKSTAN sa...

Precis den brukar jag också göra, fast utan att vispa, bara röra ihop allt. Supergod är den!
Kram

Anonym sa...

Den ser riktigt smarrig ut! Tack snälla Mariette för att du delar dina recept med oss läsare! Jag har tidigare provat en del av dem och alltid varit mycket nöjd.

Ha en fin dag! Här på ostkusten har vi regnväder idag.

Tisdagskram
/Renate

OlgaA sa...

Hej Mariette!

Det låter enkelt att göra och ser gott ut! ;) Är inte bak-människan men ska pröva receptet! :)

Ha det fint!

kram/Olg@