måndag 10 oktober 2016

Lönnlöv, hjortar och äppelkladdkaka!


Nu har löven börjar singla ner i tusental från träden.
Virvla ner med hjälp av regn och blåst och lägga sig som glada utropstecken över marken och vägarna...
Igår låg det massvis av röda lönnlöv nedanför vårt hus så när jag ändå var ute i blåsten samlade jag ihop två korgar och band en krans.
Jag menar en lönnlövskrans varje år är ju en tradition!
(Men jag fick stå i garaget för att inte alla löv skulle fara bort igen.)


Skönaste kläderna från Lo-ika.
Havanna kavaj och grenhängarbyxan med guldknappar nertill, liksom leotröjan med ljusrosa botten.
Så snyggt och bekvämt!
En stor skön sjal till var på sin plats igår.


Kläderna finns i nätbutiken/butiken.


 Och så finns dessa hjortar från House Doctor i lager igen.



 Nu på hösten är det extra mysigt att baka något och igår gjorde jag äppelkladdkaka.
Hade jag aldrig testat innan men den gick hem!
Lätt och smidigt så klart som det är med kladdkaka och saftig av äpplena.


Receptet hittade jag på Lindas Bakskola och kommer här;

Äppelkladdkaka

175 g smör
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
2 och 3/4 dl vetemjöl
2 äpplen
kanel eller kardemumma

Garnering; florsocker

Ugn 180 grader

Smält smöret i en kastrull, tillsätt strösocker, vaniljsocker, ägg och vetemjöl.
Rör ihop till en smet.
Skala och riv äpplena.
Rör ner de rivna äpplena i smeten.
Häll smeten i en smord form, ca 23 cm i diameter, med löstagbara kanter.
Grädda mitt i ugnen ca 22-30 min beroende på hur kladdig du vill den ska vara!
Låt svalna i formen,

Pudra över florsocker och bjud den med vaniljsås.





Fin måndag!

5 kommentarer:

Meta sa...

Vilken läcker lönnlövs krans du gjorde jag gillar kransbindning .
Ha nu en fin vecka
Kram Meta

Tulipa sa...

Tack Meta!
Och det samma till dig!

Kram Mariette

Anonym sa...

hej

inspirerande inlägg
.. bakat kakan idag ... väldigt god

Ann-Britt sa...

Vilken härlig höstkrans! Och kakan måste helt klart testas - både låter o ser supersmarrig ut. Sedan kan jag gärna "vittna" om att tipset med saltgurgel fungerar kanon! Bättre sätt att mota halsont finns nog inte.

Kramisar
Ann-Britt

Tulipa sa...

Tack snälla ni!
Roligt att det att gillas!
Hoppas den faller er i smaken också Ann-Britt))!

Ja visst är det bra med saltgurgel! Tack och lov att det finns så enkla huskurer mot något man verkligen inte vill ha...

Ha en fin vecka!

Kram Mariette