söndag 8 mars 2015

Mitt nya objektiv


 
Vilken värmande sol som lyst över oss idag.
Jag har börjat vårstäda trädgården på allvar nu.
Och det är samma befriande känsla varje år.
Nu börjar det om!
Nu kommer ljuset och grönskan.
 
Tvätten har för första gången detta år kommit ut och fått torka i vinden, kaffe och nybakt vinbärskaka med vaniljsås har intagits för premiärfika i uterummet, mullvadshögar har jämnats ut, perenner klippts ner, stormarnas grenar har plockats från gräsmattan och möbler har tvättats.
 
Och ja, det var väl ungefär det man hann med idag...
 
Nu ska det planteras lite mera vårblommor i krukor runt huset veckan som kommer.
Pensèer, påskliljor...åh du älskade vår...
 

 
Och så var det ju objektivet.
I födelsedagspresent från mitt företag fick jag nu äntligen ett att byta med....
Jag har ett objektiv som är väldigt allround och det var verkligen inte nödvändigt med ett till men ska man fotografera riktigt nära har inte det andra räckt riktigt hela vägen...
Mitt nya objektiv tar även bilder som skapar oskärpa och suddigt utom på just det jag vill ha i fokus och den effekten gillar jag att kunna ha ibland...
 

 
 
Snödroppar får ett vinterhjärta att smälta...
 
 
Vår utsikt jag älskar...
Snart är den grön och grönskande och liljekonvaljerna blommar där borta i backen på andra sidan....
Snart...
 
 
Och där under löven i rabatterna tittar pionernas knoppar fram...
Det växer så det knakar över allt...
 
 
Magnolian som väntar på att slå ut sina ludna knoppar...

 
Blommor på trappan...
 
 
Avslutar med de där söta dropparna...
En gång till...
 
 
Och objektivet om någon undrar är Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 40 mm f/2.8G
 
Fin kväll till er.

2 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Så underbara vårbilder. Kul att testa med nytt objektiv. Kram Suss

Sanna sa...

Visst är det härligt när tvätten kan hängas ut och dofta så där gott som det bara kan göra när den har fått torka ute i det fria ;-)