fredag 14 november 2014

Kaka med saffran, amaryllis och julsläde.

 
Kolla vilken gullig liten julkälke som skymtar här...
Så där nostalgiskt söt att ställa vid entrèn bara för att det är fint, för någon snö har vi inte att skryta med, ännu i alla fall))!
 
God morgon!
 
Kaffe, planering, och njuta av tanken att det är helg är vad som gäller här nu!
Idag kommer det nya varor som ska plockas upp och fotas, rekvisita ska plockas fram och "inventeras" inför julpysselkvällarna för på söndag ska jag på julinspiration och fylla på lagret lite mera.
 
Visst är man laddad för advent!
 

 

Jag tänkte ni skulle få receptet på den goda vetekakan jag bakade i söndes.
Varsågoda!
 
 
Nöt och kolafylld vetekaka
 
2 st
 
25 g jäst
3 dl mjölk rumstempererat
1/2 g saffran
2 krm salt
1 dl strösocker
1 ägg
8-9 dl vetemjöl special
125 g mjukt smör
Fyllning;
100 g hackade hasselnötter
50 g hackade pistaschnötter (jag använde cashew)
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
3/4 dl färdig kolasås på tub
Pensling, Ägg
Garnering;
2,5 dl florsocker
1 msk äggvita
1/2-1  msk vatten
50 g hackade nötter tex hasselnötter
Ugn 200 grader
 
 
Gör så här; Smula jästen i en bunke, häll på mjölken och vispa tills jästen har smält. Rör ner saffran, salt, socker, ägg och lite mer än hälften av mjölet. Klicka i smöret. Tillsätt resten av mjölet men spara lite till utbakningen. Arbeta samman till en slät, smidig och ganska lös deg. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.
Dela degen i två bitar. Platta ut med hjälp av blöta händer i två smorda formar med löstagbara kanter ca 24 cm i diameter. Jäs ca 45-50 min.
Fyllning; hacka nötterna. Blanda dem med smör, kolasås och socker.
Gör hål i den jästa degen och klicka i fyllningen med hjälp av två teskedar. Pensla med lätt uppvispat ägg. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min.
Garnera strax före servering. Rör florsocker och äggvita slätt. Tillsätt vatten droppvis tills lagom konsistens. Ringla över kakan och strö på nötter.
 
 
 
Receptet hittade jag i det numret av Hemmets Veckotidning som jag var med i förra veckan.
 
Rekommenderas.
Gott och saftigt!
 
Kram!

Inga kommentarer: