söndag 6 maj 2012

Nybakat...



Goddag!

Solen skiner och det är söndag!

Nu väntar trädgården, skönaste söndagssysslan om du frågar mig!
En dag där ute går snabbt och sen är man så där härligt trött i kroppen efteråt och förhoppningsvis nöjd med vad man hunnit åstadkomma under dagen också, för ofta blir det ju lite finare överallt när man får gräva och "utestäda".


Här kommer ett litet recept på lättbakat rutbröd i långpanna.

Rutbröd i långpanna

50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja
2 tsk salt
1 msk honung
2 dl grahamsmjöl
10-11 dl vetemjöl special
1 dl solrosfrön

Garnering solrosfrön

Smula ner jästen i en degbunke. Värm vattnet till 37 grader och häll det över jästen. Rör tills det löst sig. Tillsätt olja, salt, honung, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet.
Arbeta degen kraftigt och blanda ner solrosfröna mot slutet. Jäs degen i 30-40 min. Smörj en långpanna med lite olja och stjälp upp degen på plåten. Platta ut degen till en jämn kaka och skär med vass mjölad kniv ut fyrkanter, 5x5 cm. Täck över och låt jäsa ca 30 min.
Duscha med en blomspruta eller pensla på vatten och strö på solrosfrön. Grädda brödet mitt i ugnen i 250 grader i 15-20 min. Låt kallna på galler.


Men nu alltså, på med stövlarna och ut i trädgården!

VI SES!

6 kommentarer:

Åsa sa...

brödet ser riktigt gott ut så det måste jag prova
ha en fortsatt bra söndag :-)
kram Åsa

Maliva`s verden sa...

Takk for oppskriften...som kommer godt med her i Frankrike. Ha en fin dag! Maliva

Elna sa...

Det ser gott ut och visst är det mysigt att pyssla lite i trädgården. Du får ha en fin kväll.

Kram
Elna

Malin`s Diner sa...

Mm, vad gott brödet ser ut! Smidigt med långpanna dessutom.

Hoppas din trädgårdsdag blev till belåtenhet.

Kram Malin

Cattis sa...

Mmmm ser verkligen gott ut, ska baka det i veckan!

Kram Cattis

Mamma C sa...

Tack snälla, det här får man prova att baka.
Kram Mamma C