söndag 5 februari 2012

...*hallongrottor*...

Klassiska hallongrottor bakar vi ganska ofta här hemma.
Då alltid efter detta recept, där "hemligheten" är vaniljsåspulver i degen.

Receptet kommer förstås här!

Lena Pripps Hallongrottor

ca 25 bitar

250 gr margarin, 1,5 dl strösocker, 1,5 tsk bakpulver, 4,5 dl vetemjöl, 1 dl vaniljsåspulver (dvs Ekströms marsan, vaniljsåspulver att koka)
Hallonsylt

Blanda alla ingredienser utom sylten och knåda degen. Rulla till en längd. Dela längden i ca 25 bitar, och rulla varje bit till en boll. Lägg dem i formarna  och tryck till med tummen. Fyll fördjupningarna med hallonsylt. 
Grädda 15-20 min i mitten av ugnen som ska vara på 175 grader.

Glad skön söndag!

19 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Aha, vaniljsåspulver är knepet då! Ska testas då jag ofta bakar just hallongrottor, en favorit härhemma!
Eija

Limestone by the Sea - Victoria sa...

Mums, detta är mina favoritkakor! Ett tips är att ha hälften smör/hälften margarin så blir de om möjligt ännu bättre. Ett annat tips är också att om man vill variera dem lite på vintern så har jag i kanel istället för vanilj i degen och lingonsylt istället för hallon. kram Victoria

ANETTESHUS.COM sa...

Mmmm - ser kjempe-godt ut!! Takk for oppskrift! Jeg skal prøve den glutenfrie varianten dog;))

Ha en fortsatt strålende dag, min venn!!

KLEM KLEM
ANETTE

Mamma C sa...

Mmmmm, så gottigt. Tack för receptet.
Kram Mamma C

Chokladvillan 1910 sa...

Hallongrottor som jag är så svag för !!!! Mums va gott ! ;)
Kram Anki

UlricaA sa...

Ser mums ut! Du får ta med dig din dotter hit om nån vecka.....och kika! kram!

Malin`s Diner sa...

Ja, det är vansinnigt gott faktiskt. Smälter i munnen.

Kram Malin

Arja sa...

Halloj!
Ser riktigt gott ut & fina bilder har du också tagit. Det är så man blir sugen både på att baka och att äta hihi.
Kram Arja

No34 sa...

Då lägger vi till det receptet till det härliga receptet på "bullarna" i långplåten...
Ha en skön söndagkväll!!!
Kram Kate

Vintage House sa...

Det får jag testa att göra någon dag:)

kram
sandra

Rut och Signe sa...

Vi har frossat på fika bröd idag från kondis. Åh, så himla gott ibland, fniss. Men nu ska vi börja på gym i veckan, suck. Jag ska på på zumba och mannen på gruppgympa. Nu ska vi komma i form igen efter ett långt uppehåll.

Kram kram Marie

Casa of Mia sa...

Älskar hallongrottor, dina ser ursmarriga ut kram

Anonym sa...

Hallongrottor är gott och dina ser supersmarriga ut. Tack för receptet!

Ha en fortsatt fin söndagskväll!

Kram Renate

StrandviksVillan sa...

Mmmmm... jag gjorde också hallongrottor förra helgen - i formar med hjärtan på ;) Har några sparade i frysen tills alla hjärtans dag.

kram, Ann-Christine

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hallongrottor är gottgottigottgott=)
Det var länge sen jag bakade dem...

Ha en fin ny vecka!
Kram,
Regina

Fint o Fult sa...

Åh, hade dille på dessa kakor för några år sedan, dom är ju så supergoda, är nog risk för återfall nu när du friskat upp minnet :)
Monica

Soltorpsgarden sa...

Åh så gott det ser ut! Jag är inte så kaksugen så men när jag ser dom där hallongrottor så blir jag faktiskt sugen! Ha det så bra kram Vivi

Anonym sa...

Ja, visst är de härligt goda de med vaniljsåspulver i. Längesedan jag bakade sådana nu. Har nästan glömt bort dem, för att jag istället gjort min sons favoriter Stockholmskakor, en annan sorts syltkakor. Vi brukar kalla dem siltkakor, för så kallade han dem då han var liten;)Bra att du påminde om dem. Får jag snart ta och baka igen:)
Kram Marita i Björkhagen

Linda sa...

Tack för recept o inspiration. Hoppade över hallonsylten o la i lemoncurd istället, friskt o gott!