torsdag 19 januari 2012

Mamma kan du...

Det är ju i princip "mission impossible" att ta ett kort på kvällen på en currygul soppa!!!

Men denna vardagssoppa vill jag ändå dela med mig av.
Den efterfrågas ofta av Olivia, och när barnen ber om en rätt (som inte bara är pizza och hamburgare och dylikt) är det ju alltid roligt!

 "Mamma, kan du inte göra den där soppan?"
Och då menar hon denna...

Broccolisoppa med färs

Hacka en gul lök och fräs den i lite smör i en stekpanna.
Tillsätt 300 g färs, 1,5 tsk curry och lite svartpeppar.
Stek allt tills det fått fin färg
Koka upp 1 liter vatten med 2 hönsbuljongtärningar i en gryta.
Strimla 4 potatisar och lägg i den kokande buljongen.
Koka 8 minuter.
Riv en morot grovt och lägg i grytan tillsammans med ca 250 g fryst broccoli, 2 msk tomatpurè och 2 dl creme fraiche.
Smaka av med salt.
Låt soppan puttra ytterligare några minuter tills potatisen är mjuk.
Lägg i färsen och rör om.

Lite knäckebröd till och kvällsmaten står på bordet!

Utmärkt en vardag!

10 kommentarer:

polkadotpeticoat sa...

Can I join you for a hot bowl....I'll bring the wine and bread...don't forget the cheese!!

Källeboda lantliv sa...

Mm.. Vad god den verkar .. Den måste jag göra .. Jag blir jättesugen nu .. Men den får allt vänta till helgen ... Lite för sent nu ikväll .. Tack för dina goda recept som du bjuder på .. Bullarna måste också testas .., fast det gäller att träna om man ska äta sådant .. Jag har tränat varje dag denna veckan .. Nöjd! Å så bra man mår.. Kram Jeanette. Kallebodalantliv

Lilla Majken sa...

Tack för tipset, soppan låter fantastiskt god.

Ha en fin tur till Stockholm. Kram Therese

UlricaA sa...

Låter supergott! Ska provas! Ha en helt underbar tur till STockholm! själv ska jag tillbringa helgen och läsa ut hypnotisören...den är sååå bra!

Tess på Tilda och Mamma sa...

Ser super gott ut, och visst jag håller med dig det är super svårt att ta kort på kvällen med mörkret som smyger sig på oss.
Ha en bra dag.
Kram Theres

Casa of Mia sa...

Åh så gott, jag älskar soppa, tack för recept kram

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Svejs.
Va mysigt... visst är det härligt när barnen verkligen tycker om nåt man lagar och frågar efter det :))
Tack för det läckra receptet.
Ha en fin helg
Kram kram
Jessica

Anna Stenberg sa...

Ha det bra på mässan! Ta mycket bilder, tack! Anna

Gudrun sa...

Gjorde soppan samma dag som du gav oss receptet...super god!!!

Tackar!
Kram Gudrun

Sara sa...

Vi här hemma i Örebro gjorde soppan nu i kväll, alla familjemedlemmar var lika förtjusta.
Även hunden som troget ligger nedanför till tjejens barnstol och väntar på någe gott :-)

Kanon!