tisdag 7 juni 2011

Rabarberpaj nr 1!

"Åååhhh mamma den var god!!!"

Med det omdömet från Olivias första smaktugga på pajen så får ni här receptet på vår bästa rabarberpaj!

Hittat på bloggen Linneas Skafferi för ett par år sedan.


Bästa Rabarberpajen!

175 gr smör
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
3 msk kokos

Rabarberstjälkar, potatismjöl och socker att strö på rabarbern

Smält smöret i en kastrull på spisen. Rör ner sockret och låt det smälta lite. Blanda i vetemjöl, havregryn och bakpulver. Degen ska bli ganska fast, nästan lite smulig.
Skiva rabarabern i ca 1 cm breda bitar, lägg dem i formen och strö på potatismjöl och socker. Smula över pajdegen och platta till den lite. Toppa med kokos.

Grädda i 175 grader ca 40 min

Njut med vaniljsås till...

7 kommentarer:

MITT VITA HUS sa...

Åh det är så gott med kokos i:))
Hoppas allt är bra i värmen, stor kram!

Jenny sa...

Ja den ska jag göra imorgon minsann! Börjar tröttna på den vanliga rabarberpajen som jag alltid gör. Tack för att du delar med dig!!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Mmmm rabarberpaj är så gott! Här i huset är det lilla dottern som gör alla slags pajer, hon är suverän på det.

Nu har Göken kommit på plats! Han har klarat flygturen väldigt bra. Än har han inte puttat någon ur boet, han är ganska beskedlig herr Gök=)

Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram,
regina

EvaB sa...

Låter gott och ser gott ut!

Ja hedra du också gärna Rune med rosen! Jag ska se vad jag hittar i rosenlitteraturen om vi vill ha ett mer officiellt namn också.

God natt!

sussi sa...

Gud så gott den tar jag Kram Sussi.

Therése sa...

Då måste jag passa på att tipsa om min senaste rabarberpaj när jag testade att finriva ingefära och blanda i rabarbern - det blev kanongott och fräscht med lite extra sting! Har även prövat att blanda rabarber med hallon, även det en hit. :-)

Kram Therése

Anonym sa...

En av de godaste pajerna jag ätit ! =) Den blev uppskattad av våra små sessor också. Ha en fortsatt skön eftermiddag!